فقر و دیدگاه دکتر شریعتی
نابرابری از دیدگاه دکترشریعتی
دكتر شريعتي در آثار خود از نكته نظر تاريخي و جامعه شناختي به عامل
تعيين كننده نابرابري در ساخت اجتماعي و اقتصادي جامعه تاكيد دارد.
عنصر تاريخي و جامعهشناختي كه دكتر به عنوان عامل تعيين كننده
نابرابري در نظر دارد مالكيت است.
دكتر شريعتي دو نوع مالكيت را در اين رابطه تشخيص ميدهد:
يكي مالكيت اجتماعي و ديگري مالكيت انحصاري.
دكتر برابري و نابرابري را در تاريخ جوامع براساس همين دو نوع مالكيت
توضيح ميدهد و معتقد است:
كه در مالكيت اجتماعي، افراد ميتوانندبه طور مساوي از منابع و امكانات
استفاده كنند،ولي در مالكيت انحصاري، عده ای منابع و امكانات را
تحت عنوان حق مالكيت به صورت حقوق انحصاري خود درميآورند .
و جامعه تبديل به دو قطب متضاد ميشود: كساني كه داراي مالكيت
بر منابع و امكانات توليد هستند و كساني كه فاقد اين امكانات و منابعاند.
و از نظر دكتر شريعتي عامل موجد نابرابري را ميتوان چنين در نظر گرفت:
مالكيت اجتماعي برابري"
مالكيت انحصاري ، نابرابري
اجتناب پذيري يا اجتناب ناپذيري برابري اجتماعي:
در ارتباط با وجود نابرابري، اگر وجود طبقات را موجد نابرابري بدانيم، دكتر
شريعتي معتقد به جامعه ی بيطبقه است (ديد تضادي)
از ديدگاه دكتر شريعتي نابرابري اجتماعي اجتنابپذير است
و طريق رسيدن به آن ايجاد جامعه بيطبقه است.
از نظر وي برابري معادل قسط است و قسط يعني سهم واقعي هركس
ازتوليدات اجتماعي جامعه.
به اعتقاد دكتر برابري اجتماعي در جامعه هنگامي ايجاد ميشود كه
زيربناي اجتماعي و اقتصادي جامعه مبتني بر قسط باشد .
این وبلاگ جهت به اشتراک گذاشتن مقالات و نمونه سوالهای تخصصی جامعه شناسی و ارائه اطلاعات و بخش نامه ها به همکاران محترم گروه علوم اجتماعی ناحیه یک همدان و همچنین دانش آموزان ساخته شده است لطفا با ارائه نظرات ارزشمند خود ما را در هدفمان یاری کنید لطفا از مطالب آرشیو شده نیز بازدید نمایید